søndag den 22. september 2013

Chili Bagels - til madpakken

Minder mig om de utallige gange jeg har været på cafe med mine børn og de har fået Bagels sandwich.



Jeg har aldrig prøvet at lave bagels før, men må indrømme at efter at have set den store bagedyst, ja så måtte det bare prøves. Og det er faktisk nemmere end jeg havde troet og så er de jo gode når man har børn som ikke vil have rugbrød med i skole.
Det er sådan set en basis opskrift, så man kan putte i og på som man godt kan lide. Vi er vilde med chili - og chili ost.

Bagels. 16 stk.

1/2 liter lunkent vand
1 pak. gær
1 kg. hvedemel
1/2 dl. flydende honning
2 spsk. chili olie - hvis ikke chili bagels så normal olivenolie
1 spsk. groft hakket chili tørret eller frisk. - husk laver du ikke chili bagels, ja så skal det ikke i
1 1/2 spsk. groft salt
2 spsk. sukker

Opløs gæren i vand, og bland de andre ting i, når dejen er rørt godt sammen stil til hævning i 20 min under viskestykke.

Del dejen i 16 stykker og rul til boller, jeg prikkede så hul i midten og formede ligesom ringen, læg til yderligere hævning i 30 min.

Sæt stor gryde over med vand og tænd oven på 200 grader.

Når vandet koger tager du 1 - 3 stk.og putter i det kogende vand, de vokser meget så prøv først med en for at se hvor meget de fylder. Jeg havde fået fat i en for lille gryde og kunne kun koge en af gangen. Kog hver i 2 min på hver side, tag op med hulske og læg på bagepladen med bagepapir.

Så er de klar til at blive pyntet, vi pyntede nogle med tørret chili og nogle med ost.

Bag dem i ca. 20-25 min på 200 grader









Ingen kommentarer:

Send en kommentar